Sökresultat för Roland Barthes...
Rensa filter?
Den utökade versionen för första gången på svenska.
»En underbar bok.« Torbjörn Elensky, Sveriges Radio, P1
»Det är vackert, känslosamt, sökande. Det är, som Carin Franzén skriver i sitt fina förord, ett utpekande av kärlekens beroende av symboliska koder.« Ingrid Bosseldal, Göteborgs-Posten
Kärlekens samtal var en…
Kategorier: Konst
Kategorier: Arkitektur Arkitektur: offentliga byggnader Biografier och litteraturvetenskap Biografier, sanna berättelser, essäer etc. Essäer Konst
I essän Eiffeltornet från 1964 undersöker Roland Barthes Eiffeltornet som symbol för Paris. Översättning och efterord av Daniel Pedersen.
Kategorier: Biografi: allmänt Biografier och litteraturvetenskap Biografier, sanna berättelser, essäer etc. Biografier: filosofi och samhällsvetenskap Dagböcker och brev
Dagen efter moderns död den 26 oktober 1977 påbörjade Roland Barthes Sorgedagbok. Han kommer där att följa processen att sörja en älskad människas bortgång lika nära som han i Kärlekens samtal följt förälskelsens process, genom att studera relationen till det som blir kvar efter en människa och det som går förlorat i…
Kategorier: Samhälle och samhällsvetenskap
I sitt klassiska arbete Mytologier (1957) analyserar och förklarar sociologen och semiologen Roland Barthes (1915-1980) de ”myter” som utgör den moderna människans vardagsvärld. I korta kapitel presenterar han en serie fenomen från det dagliga livet i Västeuropa – bland annat romare på film,…
Innehåll: Värld och sakvärld; Objektiv — objektbestämd — litteratur; Baudelaires dramatik; Den blinda Mor Courage; Brecht-revolutionen; Teaterdräktens patologiska tillstånd; Bokstavlig litteratur; Att spela antik teater; Avant-garde — i spetsen för vad slags teater; Brecht-kritikens uppgifter; Att…
»Hur får bilden sin mening? Var upphör meningen och om den upphör, vad finns då bortom den?«
Dessa frågor inleder professor Hans Haydens förord till Roland Barthes korta, men mycket inflytelserika text, Bildens retorik som publicerades första gången 1964. Texten introducerar en semiotisk bildanalys och är inledningen…
I sin inledning till den här boken sktiver Roland Barthes: Hébert började aldrig ett nummer av Pére Duchêne utan att stoppa in ett antal fan och helvete. Dessa kraftuttryck hade ingen egentlig innebörd, de gav bara en antydan. Om vad? Om en hel revolutionär situation. Där har vi alltså ett exempel på ett skrivsätt som…